Om het daadwerkelijke bereik te weten te komen van een elektrische fiets, moet je het in de praktijk uittesten. Dat hebben wij gedaan. In dit artikel lees je het resultaat.
We hebben met de FOLT 200-S en de kleinste accu die wij daarvoor aanbieden (een capaciteit van 10,4 Ah / 374 Wh) een lange tocht gefietst, van Amersfoort tot Amsterdam. Dat is een toeristische fietsroute van 55 kilometer. Dit geeft het bereik in de echte wereld en geen "theoretisch bereik" zoals de meeste fabrikanten geven, waarbij het wordt gemeten tijdens perfecte omstandigheden, geen tegenwind en op een rolband. Onze test geeft dus een veel beter beeld over het praktische bereik van de fiets.
We fietsten via Soest, langs Hilversum, de Gooise Meren en door de Bijlmer om vervolgens langs de Amstel in het Vondelpark te eindigen. Na 55 kilometer en met nog 15% in de accu kwamen we aan in Amsterdam. Een lange, maar hele mooie tocht!
De resterende 15% accu werd gebruikt om naar station Amstel te fietsen vanwaar de elektrische vouwfiets opgeklapt gratis met de trein mee terug naar Amersfoort ging. Een totaal van meer dan 60 kilometer op één lading.
De elektrische vouwfiets heeft standaard een accu met 10,4 Ah capaciteit. Je kunt voor een extra bedrag ook een grotere accu bestellen. Zie hieronder hoe deze het praktijkbereik verder vergroot.
Onze elektrische vouwfietsen zijn grondig getest door Camper TV. Bekijk hun video's voor meer informatie. Oorspronkelijk had Camper TV twijfels over de overstap van een normale elektrische fiets naar een vouwfiets, maar Erik en Wilma ontdekten dat deze fietsen net zo goed functioneren als een normale elektrische fiets en dat ze gemakkelijker in een camper passen.
(Let op: onze bedrijfsnaam is veranderd van City Smart Bike naar FOLT)
Al onze elektrische vouwfietsen zijn uitgerust met hoogwaardige accu's en bevatten de zogenaamde Samsung SDI technologie. Bij het ontwikkelen van de e-bikes is hiervoor gekozen omdat Samsung marktleider is op het gebied van speciale lithium-ion batterijen. De accu gaat daardoor lang mee. Zo lang zelfs dat wij voorzien dat bij normaal gebruik de accu nooit vervangen zal hoeven worden. De capaciteit zal zelfs na jaren opladen rond de 90% blijven.
Als mooie extra zit er op de accu's van de FOLT 200-L, 200-S, en 240-L ook een USB-poort. Hierdoor kun je de FOLT gebruiken om apparaten op te laden, zoals je smartphone. Het is daarmee tevens een enorme powerbank!
Vanuit duurzaamheidsoogpunt vinden wij het belangrijk dat een vouwbare e-bike zuinig is en lang mee gaat. Wij voorzien een toekomst waarin iedereen zich duurzaam van A naar B begeeft. Vanuit die motivatie zjn onze e-bikes ook op de markt gebracht. Steeds vaker horen we dan ook de vraag: “Hoeveel elektriciteit kost het opladen eigenlijk?” en “Hoeveel betaal ik daar dan voor?” Dat zullen we hier uitleggen.
Om te bepalen hoeveel een volle accu aan stroom kost, moeten we de ‘inhoud’ van de accu weten. Dit doe je door een simpel rekensommetje te maken, namelijk het voltage keer de lading. De inhoud meten we in Wattuur (Wh), Voltage meten we in Volt (V) en de lading in Ampère-uur (Ah).
De FOLT 200 opereert op een voltage van 36V en Ampère-uur 10.4 Ah. De rekensom komt er dan zo uit te zien: 36 X 10.4 = 374.4 Wh (Wattuur)
Laten we er vanuit gaan dat je niet bij de aller-goedkoopste stroomleverancier aangesloten bent. Je betaalt 25 cent per kilowattuur (kWh). Dit is 1000 Wh. Je betaalt voor het volledig opladen van je FOLT accu dus 0.25 x 374.4 / 1000 = €0,09 cent.
Daar kun je weer mooi een flinke afstand mee fietsen!
‘Te dure’ accu stelt eigenaar van elektrische fiets teleur’ kopte de Volkskrant. In de media is behoorlijk wat (negatieve) berichtgeving over de batterij / accu’s van elektrische (vouw)fietsen geweest. Deze zouden duur zijn, consumenten zouden voor een grote uitgave komen te staan en er werd zelfs gewaarschuwd voor slechte accu’s door het consumentenplatform Kassa.
Een korte zoektocht op Google leert ook dat een nieuwe accu voor je elektrische (vouw)fiets inderdaad een dure grap kan zijn. Bijna zoveel als 60% van de nieuwwaarde van je fiets! Neem bijvoorbeeld een nieuwe accu van het merk Gazelle met een prijs van 450 euro! Belachelijk, wat ons betreft.
Met onze elektrische vouwfietsen heb je gegarandeerd geen last van deze ergernissen. Een nieuwe batterij is bij ons niet duur, maar wordt met een kleine marge verkocht.
Een nieuwe accu kost bij ons geen € 450 zoals bij andere aanbieders
Wij kunnen de accu’s voor deze eerlijke prijs aanbieden, omdat wij de keuze hebben gemaakt een eventuele extra accu niet als ‘melkkoe’ te gebruiken voor extra winst. De accu moet goed zijn en zo niet dan voor een redelijk bedrag vervangen kunnen worden.