FAQ
Veelgestelde vragen
Functies en opties
Is de actieradius die jullie opgeven echt haalbaar in de praktijk?
+
Ja, de actieradius die wij communiceren is haalbaar en vastgesteld door onze eigen praktijktesten. Let wel op dat dit afhankelijk is van je rijgedrag, gewicht, omstandigheden en hoe je de fiets en accu onderhoudt. Zie meer informatie
hier.
Hoe zwaar zijn de fietsen?
+
Dit verschilt per model. Ons lichtste model heeft een nettogewicht, zonder accu en zadel, van 15,3 kg. Ons zwaarste model weegt 22,9 kg. De accu weegt ongeveer 2,5 tot 3,9 kg, afhankelijk van accukeuze. Je vindt alle informatie over gewichten op de productpagina's van de fietsmodellen. We hebben bij het ontwerpen van de fietsen zoveel mogelijk gewicht bespaard, zonder in te leveren op fietscomfort en robuustheid. Daardoor zijn onze fietsen ideaal om te vervoeren in bijvoorbeeld de camper, boot, auto of caravan, terwijl ze nog steeds zeer geschikt zijn voor langere dagtochten.
Hoe klap ik de fiets in?
+
Dat gaat heel simpel met een scharnier in het frame en in de stuurpen. Zie de productpagina's voor een uitlegvideo over de fiets, inclusief een demonstratie van hoe je hem inklapt. Tevens leggen we bij een proefrit aan je uit hoe je dit doet. Tot slot kunnen we deze uitleg nogmaals geven als je je fiets komt ophalen bij ons en hebben we het beschreven in de handleiding met een link naar een gedetailleerde uitlegvideo.
Hoe weet ik of de fiets past in bijvoorbeeld mijn auto, camper, boot, caravan?
+
Zie de productpagina van de fiets met afmetingen in zowel ingeklapte toestand als wanneer hij uitgeklapt en fietsklaar is. Die afmetingen hebben we heel secuur voor je opgemeten zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Tevens kun je altijd even langskomen met bijvoorbeeld de auto of camper om te testen of de fiets past. Plan daarvoor een vrijblijvende proefrit-afspraak bij ons in.
Waar komt de fiets vandaan?
+
Wij hebben het hele proces van ontwerp tot en met assemblage volledig in eigen hand, en assembleren de fietsen op Nederlandse bodem in Leusden. De onderdelen laten wij elders produceren, voornamelijk in Azië, om een kosteneffectief aanbod te kunnen bieden. Die onderdelen komen vervolgens bij ons in Nederland binnen, waarna we ze tot volwaardige fietsen assembleren en afstellen. De fietsen vallen daarbij ook volledig onder de Nederlandse garantiewet zoals je van een Nederlandse producent kunt verwachten.
Heeft de fiets een kracht- en of rotatiesensor?
+
Onze 200-L, 200-S, 160-S en 240-L fietsen zijn standaard uitgevoerd met rotatiesensor die samen met intelligentie in de controller (interne computer) bepaalt hoeveel kracht moet worden bijgegeven als ondersteuning. Dit zorgt voor een fietservaring waar wij erg trots op zijn. Op deze modellen hebben we daarnaast een vrijblijvende optie om een krachtsensor in te bouwen in plaats van de rotatiesensor. De Folt 200-M heeft een middenmotor en daarbij altijd een krachtsensor. Meer informatie vind je in de configurator.
Geeft de accu bij aankoop direct de optimale prestaties?
+
In onze ervaring moet een nieuwe accu meestal even "inkomen"; na 8 tot 9 keer opladen bereikt hij de werkelijke capaciteit. Tevens helpt het om de accu binnen op kamertemperatuur te bewaren en pas op de fiets te doen als u gaat fietsen.
Wat is de maximale snelheid van de fiets en is dat toegestaan in de EU?
+
De fiets is bij aflevering altijd ingesteld op maximaal 25 km/u. Hiermee voldoet de fiets aan de relevante EU regelgeving die is overgenomen door bijna alle EU landen, waaronder Nederland en Duitsland. Mocht je de beperking eraf willen halen (voor bijvoorbeeld op eigen terrein) dan is dat op eigen risico.
Is de optionele boosterknop legaal voor op de weg in de EU? Moet ik dan geen blauw kenteken hebben?
+
Het is niet nodig om een blauw kenteken te voeren, gezien de boosterknop enkel geactiveerd wordt wanneer de trappers ook in beweging zijn. De boosterknop is dus volledig legaal en kan worden gezien als een extra "boost" tijdens het trappen.
Is de elektronica op de fiets waterdicht?
+
Je kunt gewoon in een regenbui fietsen. Zelfs het LCD paneel moet bij normaal gebruik geen problemen geven in vochtige weersomstandigheden. Uiteraard moet de fiets niet volledig onder water komen te staan, daar zijn elektrische fietsen niet op gebouwd. Tevens is het verstandig om de fiets na een regenbui even met een doekje af te drogen.
Hoe hoog kan ik het zadel zetten?
+
Onze fietsen zijn zo ontworpen dat ze ook voor (zeer) lange mensen comfortabel fietsen. Let hierbij echter goed op de maximale zadelhoogte die met een markering op de zadelstang is aangegeven. Zet het zadel niet hoger; dit kan gevaarlijk zijn!
Proefritten en bestellingen
Onze standaard levertijd is 0-2 weken, afhankelijk van het model en het moment in het jaar / de drukte. Zie de configurator voor de actuele levertijd per model. Bij verdere vragen kun je altijd even contact met ons opnemen.
Kan ik een fiets reserveren? Hoe kom ik op de wachtlijst?
+
Ja, je kunt een fiets reserveren. Je wordt dan de eerstvolgende op de wachtlijst. Stel je fiets samen via de configurator en maak je plek op de wachtlijst definitief door een aanbetaling te doen van € 99. Wij starten dan met de productie van jouw fiets. Je kunt vervolgens tot aan het moment van afhalen / uitlevering beslissen of je de bestelling wilt voortzetten. Mocht je uiteindelijk afzien van de aankoop, dan krijg je je aanbetaling gewoon terug.
Zijn er buiten Leusden ook andere locaties waar ik kan langskomen voor een proefrit?
+
Ja, dat kan op verschillende locaties en gratis aan huis. Je kunt een afspraak maken via de online boekingsmodule.
Kan ik mijn oude fiets bij jullie inruilen?
+
Het is helaas niet mogelijk om fietsen bij ons in te ruilen. Wij kunnen uit oude fietsen nooit de waarde halen om dit proces te verantwoorden. In plaats daarvan raden wij je aan om je oude fiets zelf eventueel te verkopen op een tweedehands marktplaats en daarmee je bestelling bij ons (deels) te financieren.
Reparaties, onderhoud en overig
Ik heb iets beschadigd aan mijn fiets. Zit hier garantie op?
+
Wij geven wettelijke garantie op de fiets en -onderdelen. Dit betekent dat bij normaal gebruik de fiets niet kapot hoort te gaan. Als dit wel gebeurt, neem dan contact met ons op zodat we het probleem kunnen verhelpen. Zelf toegebrachte schade valt niet onder de garantie. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld een gebroken display als je de fiets laat vallen. In dat geval kunnen wij je alsnog wellicht helpen, maar kunnen hier kosten voor worden gerekend.
Waar kan ik terecht voor onderhoud en eventuele reparaties?
+
We hebben de fietsen onderhoudsarm ontworpen met standaard onderdelen van A-merken. Dat betekent dat iedere fietsenmaker er mee overweg kan. Tevens hebben wij goede contacten met de fietsenmakers die bekend zijn met onze fietsen, dus mocht je problemen ondervinden met de fiets, schroom dan niet contact op te nemen met ons. Wij bieden altijd wettelijke garantie.
Kan ik de fiets verzekeren?
+
Ja, je kunt onze fietsen verzekeren. Die kun je eventueel ook via ons afsluiten bij onze partner ENRA (specialist in tweewielerverzekeringen). Vraag naar meer informatie bij het moment van afhalen of levering.
Kan ik reserve-onderdelen bij jullie bestellen?
+
Neem even contact met ons op in het geval de fiets is beschadigd. Wij kunnen hem wellicht voor je (laten) repareren. Extra accessoires zoals sloten en grotere / extra accus kunnen wij ook leveren, afhankelijk van de eventuele wachtlijst.