€80 korting met code ELEKTRISCH-24 bij afrekenen

Locatie van de motor en accu

Wat is de beste plek voor de motor?

Wat betreft de motor zijn er drie verschillende posities van de motor te vinden. De motor kan in het voorwiel zitten, dat noemen we dan voorwielaandrijving. Hij kan ook in het midden zitten, vaak tussen de trappers. Of hij zit verwerkt in het achterwiel; dit noemen we achterwielaandrijving.

Lekker belangrijk?

De positie van de motor is wel degelijk belangrijk om een aantal redenen. Onder andere vanwege slijtage van onderdelen en controle over de e-bike. Zit de motor in het voorwiel, wat je bij goedkope fietsen vaak ziet, dan komt alle extra kracht op enkel het voorwiel en trekt dit wiel als het ware de fiets vooruit. Vaak is de voorkant van de fiets ook gelijk het lichtst, waardoor de e-bike bij voorwielaandrijving gemakkelijker grip op de weg kan verliezen. Daarnaast zal het ‘onnatuurlijk’ aanvoelen, je bent immers altijd gewend dat de ‘kracht’ van achteren kwam.

Middenmotor

Die kracht komt ook van achter als de motor in het midden geplaatst is. De motor draait de ketting en de ketting brengt de voortbrengende kracht over op het achterwiel. Deze optie is qua fietscomfort erg voordelig, mede omdat het gewicht van de motor ook zorgt dat het zwaartepunt van de e-bike meer in het midden ligt.

Helaas is er een nadeel als je de motor in het midden hebt gepositioneerd, namelijk slijtage. Alle kracht van de motor moet eerst via het grote tandwiel over de ketting door de versnellingen heen om uiteindelijk bij het achterwiel te komen. Hierdoor treed er extra veel slijtage op bij deze onderdelen. Daarom wil je een middenmotor altijd combineren met een hoogwaardige riemaandrijving!

De motor in het achterwiel of in het midden

De beste plaats voor de motor op een e-bike is die geïntegreerd in het achterwiel, ofwel in het midden met hoogwaardige riemaandrijving. Hierdoor komt de kracht van de motor direct waar deze wezen moet, slijten de onderdelen veel minder snel en voelt het fietsen met elektromotor ‘natuurlijk’ aan.

De motor moet ofwel in het achterwiel, ofwel in het midden met hoogwaardige riemaandrijving

Wat is de beste plek voor de accu?

Wie gaat kijken naar elektrische (vouw)fietsen ziet al snel dat de accu op elke locatie geplaatst kan zijn. Voorop het stuur, als een soort van mandje aan het stuur, geïntegreerd in het frame, onder het zadel en vaak zie je de accu verwerkt in het achterrek. Maar welke plek is nou de beste? En maakt het eigenlijk wel uit waar de accu zit? Jazeker!

Niet aan het stuur

Vooraan het stuur is de minst fijne optie om mee elektrisch te rijden. Het ligt vrij voor de hand, een accu is redelijk zwaar, en ga maar eens met een boodschappentas aan het stuur fietsen en het is meteen duidelijk waarom deze optie niet de meest geschikte optie is.

In het midden bij een achtermotor, achterop bij een middenmotor

De juiste motor- en accupositie is cruciaal voor grip en stabiliteit. Kies een fiets waarbij het zwaartepunt net voor het achterwiel ligt zodat je niet wegslipt of gaat steigeren. De beste opties hiervoor zijn ofwel een achtermotor met accu in het frame, ofwel een middenmotor met accu op het bagagerek.

Waarom in het midden bij een achtermotor?

Soms zien we de accu verwerkt in het achterrek, terwijl de fiets ook een achtermotor heeft. Hoewel de accu hierdoor weinig opvallend is, verleggen we dat extra gewicht wel naar achteren toe en niet, zoals dat bij het normale fietsen het geval is in het midden (het gewicht van de fietser). Het beste is namelijk om extra gewicht gelijkmatig te verdelen over de twee wielen. Het accupakket in het achterrek geeft extra belasting en slijtage op het achterwiel en zorgt ook voor een vergrote kans op een slag.

Bij een achermotor willen we de accu dus in het midden. Er zijn merken die hun accu integreren in het frame. Hierdoor blijft het gewicht in het midden, en valt de accu ook niet erg op. Groot nadeel: Je kan de accu niet meenemen naar binnen om op de laden en zal dus, tenzij je een stroomaansluiting hebt bij de fiets, altijd de fiets mee naar binnen moeten nemen om op te laden. Daarnaast is deze optie niet aan te raden omdat de accu speciaal voor dat model op maat gemaakt is, lastig te verwijderen is en het daardoor een erg dure grap kan worden om deze te vervangen indien nodig.

Bij een accu die is ingebouwd in het frame moet de fiets altijd mee naar binnen om hem op te laden en is vervangen een erg dure grap

Bij de modellen van FOLT met een achtermotor, zit de accu in het midden van de fiets, recht onder het zadel. Hierdoor wordt het gewicht over beide wielen evenredig verdeeld, blijft het zwaartepunt van de fiets keurig in het midden en met een gemakkelijke hendel is de accu eenvoudig uit te nemen en binnen op te laden.

Waarom achterop bij een middenmotor?

Bij een middenmotor wordt de accu idealiter achterop de fiets geplaatst, bijvoorbeeld op het bagagerek. De middenmotor brengt namelijk van nature het gewicht al naar het midden van de fiets, en zelfs iets vóór de berijder. Er blijft nu een mooie ruimte over op het achterrek voor de accu, zonder het risico dat het gewicht te ver naar achteren verplaatst wordt. Bovendien is een accu op het bagagerek gemakkelijker te verwijderen en te vervangen, wat zowel het opladen als het onderhoud vereenvoudigt. Kortom, bij een middenmotor wil je de accu achterop.

Gratis proefrit maken Bestellen