Wat is een opvouwbare fiets precies en waarom zijn ze zo handig? En wat is het verschil nu met een traditionele vouwfiets? Wij leggen het je graag uit en vertellen je waarom je binnenkort niet zonder een opvouwbare fiets kan!
Traditionele vouwfietsen: ze zijn klein, licht en opvouwbaar. Vaak zijn ze gemaakt van aluminium en hebben wieltjes aan het achterrek om zo, als een rolkoffer, meegenomen te worden. Het voordeel is duidelijk; ze zijn licht en gemakkelijk opvouwbaar waardoor je deze met gemak mee kan nemen. Ze hebben ook duidelijk nadelen. Vouwfietsen bieden niet het fietscomfort van een gewone fiets en zijn vaak een stuk minder sterk. Zoals we veel horen: “je trapt ze zo doormidden”. Daarnaast is er nog een vrij logisch nadeel; Je kan er maar een beperkte afstand mee fietsen voordat het oncomfortabel wordt.
En juist hier komt de opvouwbare fiets om de hoek kijken. Een opvouwbare fiets is een vouwfiets met de voordelen van een gewone fiets. Een opvouwbare fiets bestaat rondom een sterk frame dat bestaat uit een versterkte aluminium alloy, heeft comfortabele voorvering, stevig achter rek met een belasting tot 25 kilo en vaak versnellingen. Als je met de opvouwbare fiets de weg op gaat vergeet je dat de fiets ook opgevouwen kan worden. Het rijcomfort is te vergelijken met een gewone fiets en dagtochten zijn gemakkelijk te doen. Het enige nadeel is dat deze fietsen iets zwaarder zijn, zo rond de 23 kilogram.
Is dat nu echt een probleem? Wij denken van niet, tenzij je meer dan 3 keer per dag de fiets wil opvouwen. Het veel grotere fietscomfort en de mogelijkheid de opvouwbare fiets ook als gewone fiets te gebruiken is veel belangrijker en gewilder dan de kleine toename in gewicht. Immers, als je de opvouwbare fiets met de trein wilt meenemen, en dit is overigens gratis, kun je gebruik maken van de liften op de stations. Het enige moment dat je de opvouwbare fiets even moet tillen is bij het instappen van de trein. En dan wederom, het fietscomfort vanaf het station tot je eindbestemming is dan zo groot, dat je die ene til gauw vergeten bent. Maar het is zeker niet alleen met de trein handig. Als je een camper hebt is het prima te doen om de fiets op te vouwen, in de camper te plaatsen en daarmee naar de camping te rijden. Op de camping heb je vervolgens wekenlang plezier van een fiets die ook qua comfort geweldig is. Zo kun je ook mooie dagtochten fietsen in plaats van alleen maar op en neer naar de campingwinkel!
Nu de gewone fiets steeds meer uitgerust wordt met een elektromotor voor gewenste ondersteuning is dit ook steeds meer in trek voor vouwfietsen. Echter is het lastig om bij de traditionele vouwfiets een elektromotor in te bouwen. Bij de nieuwe opvouwbare fietsen is dit wel mogelijk en dus ook gedaan. Door het frame vanaf het begin opnieuw te ontwerpen is er een mogelijkheid toegevoegd om een accupakket te plaatsen in het midden van de fiets, onder het zadel tot aan de trappers. Hiermee blijft het gewicht centraal staan bij de fiets en is dit een veel minder groot probleem tijdens het opvouwen. Het voordeel is dat je nu en het voordeel hebt van een opvouwbare fiets, en het voordeel van het comfort van een gewone stadsfiets en nu ook het voordeel van een elektrische fiets. Zo heb je drie keer prijs!
Nu elektrische fietsen die je op kunt vouwen meer gangbaar worden neemt ook de diversiteit van verschillende modellen toe. Waar moet je eigenlijk op letten bij aanschaf van een elektrische opvouwbare fiets? Een aantal zaken zijn zeer belangrijk, met name de locatie van de accu en de motor. De accu is belangrijk omdat dit al snel drie a vier kilo gewicht is. Zie het als een zware boodschappentas. Je merkt het gelijk als je er mee op de fiets stapt. Onderzoek wijst uit dat de beste plek voor de accu recht onder het zadel in het midden van de fiets is. Op zich ook logisch, want zo blijft het gewicht in het midden gecentreerd als een verlengde van je lichaam.
Naast de accu is de positie van de motor erg belangrijk. Je kent het vast wel uit de autowereld, voorwiel of achterwielaandrijving, het maakt een groot verschil. De meest vervelende plek om de motor te hebben is in het voorwiel. Denk even aan zand of in een bocht en het voorwiel krijgt vol vermogen, gevolg, je glijd weg en komt mogelijk ten val. Een vaak geziene positie is in het midden van de fiets. Bij een gewone fiets is dat namelijk ook het geval, je trapt (jouw motor), de kracht wordt middels de ketting overgebracht op het achterwiel, en je gaat vooruit. Echter de beste en meest logische plek voor de motor is in het achterwiel! Hierdoor minimaliseer je de belasting (krachten) op de ketting en je versnellingen en de kracht zit direct waar die moet zijn, op je achterwiel. Conclusie, koop een elektrische opvouwbare fiets met in het midden de accu en in het achterwiel de motor.
Wij noemen onze elektrische vouwfietsen dus ook wel opvouwbare elektrische fietsen. Zie ze hier. Met stevige voorvering, zes Shimano versnellingen en een groot accupakket kun je heerlijke dagtochten maken en comfortabel fietsen maar deze ook gelijk gratis met de trein meenemen, of in een opbergvak van de camper of de boot. Het is echt een feest om met de opvouwbare fiets de weg op te gaan.
Onze vouwbare ebikes zijn speciaal voor Nederland ontworpen en fietsen zoals je gewend bent met een niet-elektrische fiets. Doordat de aandrijfmotor in het achterwiel is geplaatst voelt acceleratie natuurlijk aan. Dankzij de batterij-locatie onder het zadel blijft het zwaartepunt van de vouwfiets op een optimale plaats. Deze features zorgen voor een optimaal fietscomfort met de vouwfiets. Daarbij komt dat deze opvouwbare fiets beschikt over een mooi ontworpen LCD paneel waarop je de snelheid, afstand, tijd en modus kunt aflezen. Door de vijf ondersteuningsstanden heb je altijd de perfecte ondersteuning. Daarnaast bezit de FOLT nog over een aantal unieke features zoals USB poort in het accupakket (200-L, 200-S, en 240-L) voor het onder andere opladen van je mobiele telefoon of andere apparaten, en automatische rem-verlichting.